Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 18 augusti 2015

Azalealycka



För två år sen ungefär klippte jag ner Azalean rejält. Den hade fått för lite vatten av sambon då jag varit bortrest en längre tid så den såg för sorglig ut med kala grenar och bara blad längst ut på grenarna. En strategi många växter har när de får för lite vatten. De lägger krutet på yttersta av grenarna och rötterna. Så jag klippte ner den för att hjälpa den att komma igen och lägga all sin energi på rötterna. 

Några av skotten stoppade jag ner i en burk med vatten. Ingenting hände. Några veckor senare bytte jag strategi, skotten stoppades ner i en kruka med jord. Egentligen ska det vara sandblandad jord men jag hade bara vanlig blomjord, så det fick duga. Över alltihop drog jag en literpåse. Sen fick det stå. Och stå. Och stå. Jorden fick en grönaktig nyans så jag drog av plastpåsen. Sen fick den stå. Och stå. Och stå. Vet inte hur lång tid det tog, men en dag la jag märke till att två skott hade klarat sig. Jag har vattnat vidare sen dess.
Två skott överlevde varav den ena blommar.

I juni upptäckte jag till min stora glädje att skotten bar knoppar. Helt otroligt! Så nu blommar båda mina Azaleor.


Ser dock på bladen att båda plantorna skulle behöva näring. Dags att ge dem mer kärlek än bara vatten. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar