Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 20 februari 2015

Gåvan till kvinnan

I senaste blogginlägget nämnde jag sagan om skelettkvinnan. Den finns att läsa i Kvinnor som slår följe med vargarna, skriven av Clarissa Pinkola Estés. Den boken är helt underbar.

En högt älskad bok


Om jag bara fick äga en endaste bok, då skulle jag utan tvekan välja den. Den innehåller sagor för vuxna med tolkningar. Man kan se den som vägvisare på livets vindlande vägar, en hjälpande hand när allt känns tungt och svårt. En trogen vän att luta sig mot i vått och torrt. I den boken hämtar jag inspiration och tröst och kraft att komma vidare. Men det är ingen lättläst bok. Den här boken är tänkt att ta en saga i sänder. Läsa. Smälta. Begrunda. Gå tillbaka. Läsa igen. Stryka under. Anteckna. Gärna rita och måla. Och ställa sig frågan, vilken del av sagan talar till mig just nu? Varför talar den delen till mig?

Vi refererar ofta till den boken i drömcirkeln, flera av oss läser och kommer tillbaka till den om och om igen. Vi har haft boken som utgångspunkt på symboldagarna under hösten. Kommer fortsätta under våren då vi jobbar med olika sagor. På sätt och vis är den kurslitteratur, även om det är högst frivilligt. Symbolerna i sagorna talar till oss oavsett hur mycket vi tar till oss av sagans budskap. Det är det som är det häftiga med arketyper. Som extra krydda i vardagen kan man även gilla Clarissas Facebooksida. Hon kommer några gånger i veckan med tänkvärda texter som får en att stanna upp en stund och reflektera. Hon har ett härligt språk, det märks att hon är poet. Översättaren till boken har gjort ett fantastiskt jobb. För mig är det en njutning på flera plan att läsa i den.

Dagens bokfynd

Hittade för övrigt boken som pocket på myrorna. De säljer ut böcker till halva priset, så jag kunde naturligtvis inte låta bli att dra dit och kika. :) Blev en trave. En vän i drömcirkeln blir lycklig ägare till Kvinnor som slår följe med vargarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar