Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 23 maj 2014

Turboeffekt

I den här närmast tropiska värmen växer allt så jag nästan kan höra hur det knakar.
Den här bilden på indiankrassen tog jag i söndags.
Nu har de vuxit lite....
 
 
Jag sådde basilika och timjan i tisdags. Igår kväll såg jag att de redan börjat gro.



Timjan på gång



Det roliga med dessa frön är att man kan följa frönas utveckling, de ligger ju helt öppet utan jord över sig. De är sk ljusgroende örter och därför ska de helst inte ha något jordtäcke över sig. Lägger istället ett papper över dem under dagen.
När de vuxit till sig blir det utplantering i de här krukorna. Hoppas på bra skörd! :)




Jag sådde även persilja i tisdags. Men de får jag nog ha liiite mer tålamod med... de såddes ju utomhus. Hoppas de gror för jag sådde dem kanske inte i de mest ultimata förhållanden: skippade såjorden och bara tryckte ner dem i jorden. Nåväl, får väl se om de klarar det. :)
Får se om persiljan vill gro bredvid gräslöken...



Persilja ska det förhoppningsvis bli här.
Kan inte gärna ta bort jorden och se hur det går med fröna....bara att ge sig till tåls...

Önskar er alla en fin fredag!

2 kommentarer:

  1. Sedärja, det tar sig. Du kommer säkerligen lyckas med dina plantor i år.
    Jag har svarat på din fråga om Basilikan. Hoppas att du hittar något av intresse ;-)
    Kram till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tar sig verkligen! Ska bli spännande att se hur de klarar omplanteringen. Tack för ditt tips, ska komma ihåg att toppa när det är dags.
      Kram

      Radera