Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 19 oktober 2013

Fullmåne, underbar film och blommande krukväxter

Idag är det fullmåne och jag har inte bloggat alls den senaste veckan eftersom jag haft fullt upp med nya jobbet. Men nu är det lördag och därmed har det lugnat ner sig. Under veckan som gått har novemberkaktusen förgyllt höstmörkret med sin blomsterprakt. Jag tog in den i sista stund en söndag i september bara några dagar innan första frostnatten, och då var den full med knoppar. Har med stor tacksamhet sett knopparna bli större och större och nu blommar den för fullt.

Första blommorna utslagna.

Ute singlar höstlöven ner i backen och ligger i drivor på cykel- och gångbanor och skogsstigar. Jag gillar att pulsa i lövhav, det där ljudet av frasande löv är ljuvligt, men känner samtidigt visst vemod när jag ser de kala grenarna. Precis som Queen of Kammebornia säger har var sak sin tid, och nu är det tid för att mysa inne med filtar, te, tända ljus och en god bok. Eller se en bra film.


En oväntad vänskap (2011) Poster 


Såg denna helt underbara film igår. Som jag skrattade! Det kan behövas sådana filmer nu när mörkret sänker sig över oss. Skratt är ett bra sätt att jaga depptankar på flykten, så omge dig med vänner som får dig att skratta mycket. Och se roliga filmer. Det kan råda bot på deppigheten att vi går mot den mörkaste tiden nu med alldeles för få soltimmar. Jag är ingen soldyrkare - åtminstone inte när termometern säger 25 grader - men jag gillar inte heller när det känns som vi knappt ser solen november till februari. Lagom är som bekant bäst och som tur är kan vi inte styra över solen, så då får vi göra vad vi kan för att hålla humöret uppe.

Ha en fortsatt skön lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar