Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

torsdag 13 december 2012

Glad Lucia!

Fint väder vi har på Lucia. Föredrar rejäl vinter framför 3 plusgrader och fuktig luft som kryper in överallt. Får mig att frysa ännu mer än av minus 20 som det var i morse.

Vacker vinterskog

Apropå att det är Lucia, kom att tänka på en biografi jag läste våren 2000. Jag är frisk och mår bra av Tadeusz Czarnecki. Den ger perspektiv. Hans första möte med svenska traditioner var just Lucia. Han undrade vad det var för himmelrike han hamnat i. :) En stark läsupplevelse som jag kan rekommendera. Minns att jag läste den i samband med en tentaperiod. Det var full vår ute och jag tyckte synd om mig själv för att jag var tvungen att sitta inomhus och plugga. Den boken var en tröst att läsa då.

Boken finns att låna (såklart :-)) men går även att köpa på bokbörsen. Här finns mer att läsa om den.

Ha en Glad Lucia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar