Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

måndag 2 juli 2012

Jag lovar, vi har inte rökt på, jag är bara hög på oxytocin

Jag går på sjukgymnastik, sk kroppskännedom på måndagar. En av övningarna vi får göra är att lägga sig på rygg och andas genom näsan samtidigt som vi fokuserar på tredje ögat. Andas så att magen höjer sig, sen bröstkorgen, ut via bröstkorgen, ut via magen. Sat Nam.

Den här andningsövningen sätter igång lugn- och rosystemet, dvs hormonet oxytocin frigörs. (Finns mer att läsa om det i migränyoga.) Ibland kommer jag riktigt djupt ner i hormonbadet och kan efteråt ge ett närmast drogat intryck. Vill helst av allt bara sova då.

File:Oxytocin.svg
I brist på en bild på mig själv efter ett hormonbad får oxytocin duga. :)

1 kommentar: