Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

torsdag 23 juni 2011

En av mina favoriter

Har läst Elisabeth Nemerts senaste bok Ljusets dotter. Den här var inte lika mycket mystisk som hennes tidigare men desto mer romantisk. Om man vill ha lite historia lektion, fantastiska miljöbeskrivningar, lite mystik och en historia då huvudpersonen får kämpa en hel del men slutet blir lyckligt - då ska man läsa Nemert. Språket, rytmen i berättelsen, känslan av å vara där. Åh, hon är SÅ BRA på det!!

Nemerts böcker påminner om en väl tillagad älgragu som fått puttra på låg värme länge och väl. De böckerna tål att läsas om och om igen. Det enda jag möjligtvis kan sakna i Nemerts böcker är poesin. Sedan jag läste Boktjuven har jag längtat efter fler romaner av den sorten. Kanske ska försöka skriva en själv? ;-)

2 kommentarer:

  1. yes!!! =) gör det. Är din andra bok klar?
    Låter härligt, har själv en favoritförfattare, men hon skriver inte mer verkar det som .. väntar och väntar men ingen ny bok kommer. Så jag kanske efter sommarens jobb dyka ner i Nemerts böcker, tack för tipset!!
    Min diktsamling ser äntligen dagens ljus i september. =D kram

    SvaraRadera
  2. min bok ligger hos förlagen just nu. Får se om det blir något napp denna ggn. Tålamod är något man får ha massvis av i den här branschen. :)
    Vad heter hon, din favoritförfattare?
    Vad roligt att din diktsamling kommer publiceras! Grattis!! September, lagom till bokmässan! Kanske är meningen?

    SvaraRadera