Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

onsdag 9 december 2009

Måndag hela veckan

Det här vädret börjar gå mig på nerverna. Mulet dag ut och dag in. Idag var det dessutom dimma. Tre plusgrader och dimma. Brr!! Vädret ger en legitima ursäkter å krypa ihop i soffan, invirad i en filt och dricka hinkvis av te. Det här enformiga vädret påminner mig om filmen Måndag hela veckan (Groundhog day är originaltiteln). Den handlar om en man som upplever samma dag om och om igen tills han har lärt sig sin läxa. En intressant idé filmen bygger på. Undrar hur jag själv skulle göra om jag fick uppleva samma måndag om och om igen? Hur skulle ni göra?
Just nu känns det här enformiga vädret som i den filmen. Vakna på morgonen och se att åh nej, inte en mulen dag till! Det är väl då kreativiteten kommer igång, man tvingas hitta på en massa knep för att hålla ledan och deppigheten borta.
Mina knep är att hålla mig utomhus minst 1/2 h om dagen för att åtminstone få dagsljus. Sätta på en bra låt, vrida upp volymen ordentligt och dansa loss så blodet får sig en rejäl skjuts i kroppen. Meditera och då vara minst 15 min på en sandstrand med fullt solsken, varma vindar och havets brus. Bara sitta där och lapa sol i stora lass. Ytterligare ett knep är att träffa en vän och göra något roligt.
Ett annat knep jag läst om men själv inte har testat, det är att äta D-vitamin. Det lär hålla deppigheten borta, eftersom det är bristen på D-vitamin som gör oss trötta och håglösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar